Vuggestuen Tommelise er beliggende i naturskønne omgivelser, tæt på Brabrand sø og naturcenter Sølyst. Vuggestuen er normeret til 36 børn i alderen 6 mdr. – 3 år, fordelt på 3 stuer; Bamsestuen, Abestuen og Troldestuen. Institutionen er bygget i 1972 og rummer foruden de 3 stuer, et fællesrum med plads til adskillige aktiviteter, og en stor vidunderlig legeplads hvor det altid er spændende at gå på opdagelse.

 

Det er vigtigt for os at Tommelise opleves som et rart sted at komme, med en imødekommende atmosfære, hvor der er højt til loftet og plads til mangfoldighed. Omsorg og tryghed er nøgleord for os. Vi vægter at give alle børn en god og tryg start på livet. At føle sig tryg handler for os, om at blive set og forstået som det menneske man er. Det kræver nærværende voksne samt tid og plads til fordybelse – og det har høj prioritet i Tommelise.

 

Den gode opstart på institutionslivet, vi gør meget ud af at give både børn og forældre en så god og tryg start som muligt på institutionslivet. Det gør vi bl.a. ved at have en stue til de mindste børn (Bamsestuen)og ved at have en tæt og åben dialog med jer forældre. Når barnet starter, har vi erfaret at det er godt for barnet med nogle korte dage og gerne sammen med mor eller far. Nogle børn er kørt ind i løbet af et par dage, hvor andre har brug for en uge eller mere. Indkøringen er meget vigtig for jeres barns tryghed, og dermed også deres fremtid i institutionen. Aftal med personalet hvordan dagene skal forløbe og hvad jeres barn har brug for.

 

Vi tilbyder rundvisning i huset den første torsdag i hver måned kl. 11.45

Ring venligst til os tlf. 20 53 36 64, så vi kan forberede os på dit besøg.

 

I Tommelise er både de voksne og børnene på øvebane. Personalet er i gang med at udvikle en ny samarbejdskultur med stærkere læringsfællesskaber. Det betyder at vi udvikler vores faglighed ved at reflektere sammen og i fællesskab tage ansvar for det enkelte barns læring, trivsel og udvikling. Det betyder også at vi sammen øver os og bliver bedre til at træffe mere nuancerede beslutninger i vores praksis.

 

Stærkere læringsfællesskaber er ikke et projekt, men en tilgang til vores samarbejde og praksis. En tilgang vi kan øve uanset om vores fokus er den styrkede pædagogiske læreplan, sprog, motorik, forældresamarbejde, måltider, renlighedstræning, ture i nærområdet, overgang til børnehave eller noget helt andet.

Skriv 8-10 linjer om:

  • Hvordan ser der ud i afdelingen?
  • Hvilke faciliteter har afdelingen?

Tænk på, at forældrene lægger vægt på gode fysiske rammer og fortæl eventuelt, hvordan I bruger det i forhold til jeres pædagogiske grundsyn.

Indsæt billeder, så forældrene selv kan se, hvordan der ser ud.

Det gør du i mediearkivet under 'Vores afdelinger' > 'Afdelingens navn' > 'Billeder'.

Alle billeder, du lægger i denne mappe, vil automatisk blive vist herunder.

 

Ikke én dag i vores hus er ens – her sker altid noget nyt. Men rammerne er som regel de samme. En forudsigelig hverdag skaber tryghed og trivsel.

Sådan ser en typisk dag i vores hus ud - Alle tider er cirka-tider.

 Kl. 6:30 – 7.25

Vi åbner i fællesrummet og på legepladsen. Der tilbydes morgenmad til de børn der ikke har nået at spise hjemmefra.

Kl. 7.30 – 9.00

Vi tumler, leger, synger, danser eller andet børnene er optaget af indtil vi spiser formiddagsmad sammen.

Hvis dit barn har behov for en formiddagslur, bliver det puttet.

Kl. 8:30/9.00

På Bamsestuen holdes der morgensamling kl. 8.30 og på Abe- og Troldestuen holdes der morgensamling kl. 9.00

Vi lægger vægt på en genkendelig hverdag med daglige rutiner. Derfor holder vi hverdag morgensamling med vores sangkuffert som gemmer på forskellige sange, fagte- og motoriklege. Vi spiser en morgensnack bestående af frugt, grønt og knækbrød.

Herefter er det tid til at udforske verden gennem det som børnene er optaget af. Det kan være kreative sysler, leg med naturmaterialer, ture i nærområdet, babymassage, at gynge højt på legepladsen eller andet fantasifuldt. Herforuden har vi flere aktiviteter der følger årets gang. Børnene deles ofte op i mindre grupper.

Kl. 10.30

Vi spiser frokost sammen, hvorefter børnene leger lidt inden det er tid til en tiltrængt middagslur. Alle børnene sover i vores udendørs krybberum.

Kl. 13.00 og frem

Efterhånden som børnene vågner tilbydes de eftermiddagsmåltid, på de store stuer spises der kl. 14.00

Frem til kl. 17.00

Vi leger, læser og hygger os enten inde eller ude.

Vi slutter dagen af i vores fællesrum sammen med de børn der er tilbage fra husets tre stuer.

I Tommelise har vi madordning, og maden produceres dagligt i vores eget køkken. Vi vægter at maden er sund, nærende og velsmagende, samt 70-90 % økologisk. Gode måltider er meget mere end sund mad. Gennem måltidet udvikler børn deres spisevaner og de indgår i et socialt fællesskab. Vi vægter at måltidet er en pædagogiske aktivitet, med plads til nysgerrighed og nærvær. Vi ved at det skaber glæde for barnet at kunne selv, derfor har vi fokus på børns aktive deltagelse, og der er mulighed for at øve sig.

  • Børn er med til at dække bord
  • Sige værsgo
  • Tage mad på tallerken
  • Hælde op i glas
  • Hjælpe hinanden
  • Hjælpe med oprydning

Vi voksne er forbilleder og en kilde til inspiration som børnene spejler sig i. Når vi spiser sammen med børnene, bliver deres lyst, nysgerrighed og mod på at smage nyt understøttet. Samtidig bliver måltidet et fællesskab hvor vi og børnene er sammen om at nyde maden.

Velbekomme!

Vi stemmer om det

Det er dig som forælder, der er med til at bestemme om der skal være en fælles, selvbetalt frokostordning eller om vi skal have med madpakker med. Vi stemmer om det hvert andet år.

Læs mere om mad og måltider under aarhus.dk/kost

Få indflydelse på hverdagen

I vores forældreråd har du gode muligheder for at få indflydelse på dit barns hverdag i afdelingen og dagtilbuddet som helhed.

Se, hvad vores bestyrelse i dagtilbuddet arbejder med under Fælles i dagtilbuddet.

Dit barns udvikling og trivsel er rigtig vigtig for os. Vi arbejder derfor løbende med at udvikle og forbedre vores pædagogik.

Læs mere om vores arbejde med børnenes udvikling og trivsel under Fælles i dagtilbuddet.